الزامات مسأله‌محوری در سیاست‌های کلان کشور

الزامات مسأله‌محوری در سیاست‌های کلان کشور

دکتر سید محمد صاحب‌کار، ضمن تشریح لایه‌های مختلف مسائل کشور، به عدم ورود نخبگان به مسائل مطرح شده در لایه حکمرانی اشاره کرد و گفت:

آنچه مشاهده می‌شود این است که مسائل مهم حکمرانی در دستور کار نخبگان تأثیرگذار قرار نگرفته است. وقتی پای حرفشان می‌نشینیم می‌بینیم که آن‌ها برای عدم ورود خود توجیهات و بهانه‌های مختلفی می‌آورند؛ اما باید پذیرفت که اگر اکثراً اراده می‌کردند می‌توانستند ورود کنند.

وی در ادامه به نقش حوزه علمیه در حل مسائل حکمرانی اشاره کرد و اظهار داشت:

من در تجربه 20 ساله خود در حوزه حکمرانی، نقش حوزه علمیه و علما را کم‌رنگ دیده‌ام. البته این نگاه شاید به خاطر کم‌اطلاعی باشد؛ اما بالاخره وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در بزنگاه‌های مهم که سوزن ریل حکمرانی کشور تعریف می‌شود، حضور حوزه علمیه کم‌رنگ بوده است. البته برخی از برخی از فضلای حوزوی هم در راستای حل این مسائل، راهکارهایی داشته‌اند؛ اما یکی از سؤالات مهم این است که چرا دیدگاه آن‌ها منجر به حل مسائل میدانی نشده است؟ من معتقدم علت این است که فقها به تمام ابعاد و پیچیدگی‌های مسئله نرسیده‌اند. باید مسئله را فهمید، ابعاد آن را متوجه شد و در ادامه با توجه به تمام ابعاد راه‌حل داد. مسئله‌ای که 50 سال پیش در حوزه علمیه مطرح شده با مسئله‌ای که هم‌اکنون با آن مواجهیم بسیار متفاوت است. اولین هدف من در این حضور، اعلام نیاز است، یعنی منی که متصدی معاونت راهبردی قوه قضاییه هستم، آمده‌ام به شما بگویم که این حوزه به‌شدت نیازمند ورود شما است. چون دیده‌ام که در برخی از جاهایی که طلاب فاضل و توانمند به صورت روشمند در مسائل حکمرانی کشور ورود کرده‌اند، تصمیم‌های کامل‌تر و بهتری داشته‌ایم. 

فیلم کامل این نشست در فایل زیر قابل مشاهده است.

جستجو در سایت

فهرست عناوین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *